Barndiabetesfonden
hero image

Johnny Ludvigsson Foto: Anna Järpe/Linda Alfvegren.

 

Inför diabetes awareness månaden:                                                        ”Tror vi botar fall av typ 1-diabetes inom tio år”

Den 1 november inleds den internationella diabetesmånaden för att uppmärksamma och öka kunskapen om diabetes i världen.

Under månaden kommer Barndiabetesfonden fokusera på att synliggöra typ 1-diabetes och öka stödet till livsviktig forskning.

Diabetes Awareness Month (den internationella diabetesmånaden) är ett initiativ som tar sin grund i Världsdiabetesdagen den 14 november, världens största kampanj för att öka medvetenheten om diabetes.

Typ 1-diabetes är Sveriges vanligaste, livshotande och obotliga sjukdom bland barn och unga. Sjukdomen kräver en komplex, intensiv behandling, dygnet runt, livet ut.

- Trots att stödet till forskningen idag är oacceptabelt lågt finns det anledning att vara optimistisk, menar Johnny Ludvigsson, grundare av Barndiabetesfonden och en av världens topp tio främsta typ 1-diabetesforskare.

– Jag tror att vi kommer kunna börja bota fall av typ 1-diabetes redan inom tio år. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att vi kommer att kunna bota alla direkt, men jag tror att vi gradvis kommer kunna bota allt fler och fler före 2040.

- Det skulle inte förvåna mig om vi även kan börja förebygga fall av typ 1-diabetes och att kurvan över insjuknade vänder nedåt, säger han.

Förhoppningen är att informationskampanjen ska få fler att förstå att typ 1-diabetes fortfarande är en livshotande sjukdom.

– Det finns all anledning att vara optimistisk, men om inte forskningen får mer resurser kan vi inte vänta oss genombrott från en dag till en annan.

Den 13 november sänds årets TV diabetesgala                                        ”Beat Diabetes – Kampen för livet”

där svenska, danska och norska kändisar tävlar mot varandra för att samla in pengar till forskning kring typ 1- och typ 2-diabetes. Den tidigare fotbollsstjärnan Lotta Schelin och komikern Olof Wretling kommer representera det svenska laget i programmet. De svenska artisterna Smith & Thell medverkar också i tv-galan där

Barndiabetesfonden står som huvudsaklig svensk förmånstagare. Tittare kommer erbjudas en inblick i livet med diabetes och en förståelse för hoppet som forskning och teknisk utveckling bidrar till.

– Med rätt resurser och många duktiga forskare är jag övertygad om att vi löser detta. Ju mer pengar som finns inom ett forskningsområde, desto större och snabbare framsteg kan göras.

- När jag började forska i mitten på 1960-talet verkade det som en fantasi att kunna skicka någon till månen, men med en enorm satsning och rätt ekonomiska förutsättningar gick det att genomföra i slutet av 1960-talet, säger Johnny Ludvigsson.

Läs mer om årets Blå Knuten-kampanj här: barndiabetesfonden.se/blaknuten

 

Utdrag ur press release

Nyhetsinfo

www red DiabetologNytt