Recension Diabetesboken - om typ-1 diabetes i dåtid, nutid och framtid

Jag läser Emelie Anttonen Bøe ambitiösa bok om typ-1 diabetes tillsammans med diabetessjuksköterska Ingela Bredenberg.

Boken börjar med Bertil, författarens släkting som insjuknar i diabetes 1919 och dör ett par år senare, efter en plågsam behandling utan tillgång till insulin. Boken täcker sedan in utvecklingen av modern insulinbehandling, hypo- och hyperglykemi, komplikationer, träning, myter om diabetes och mycket mer.

Faktabaserade texter och intervjuer växlas med författarens egna diabetesresa, från insjuknandet i 9-årsåldern via tonårsfasen, studieåren, tre graviditeter, perioder av bättre och sämre metabol kontroll, av acceptans och revolt.

Boken är skriven för att sprida kunskap och minska fördomar om diabetes, riktat till den som lever med diabetes på något, antingen drabbad själv eller via någon in sin närhet.

Diabetesboken är en väldigt personlig skildring av hur det är att leva med typ-1 diabetes, och Anttonen-Boe beskriver hur tufft det på många sätt kan vara. Många andra personer som lever med diabetes får komma till tals och berätta sin historia, varvat med exempelvis konkreta restips och rena fakta kring hur man beräknar sin kolhydratkvot eller uppskattar sin insulindos inför träning.

Det hela är välskrivet och författaren har gjort sin research ordentligt, medan det personliga anslaget ändå gör boken lättläst.

Det är dock en hel del fokus på svåra komplikationer och allt som kan gå snett och vara svårt. Om än detta speglar verkligheten gör det mig möjligen lite tveksam att sätta boken i händerna på en ung person som nyligen fått sin diabetesdiagnos. Men det finns också ljusglimtar, som när författaren fixar sin hypoglykemi mitt under turistandet i Vinterpalatset i St Petersburg, dvs det går att övervinna även knepiga situationer.

Mot slutet känns boken lite väl lång, och skulle nog vinna på att kortas ned något. För politiker, tjänstemän eller andra som arbetar med eller för diabetes är boken ett fint instrument att förstå mer kring sjukdomen. Och faktiskt har jag redan tipsat en ung patient om boken - hen har just börjat plugga och vill ut och festa med kompisarna. Jag tror Emelies kapitel om alkohol lär hen mer än att lyssna på mitt tjat.

Jag har "min" bok på jobbet och erbjuder utlåning till alla som vill.

Recensent

Sophia Rössner, specialistläkare diabetes/endokrinologi, medicine doktor, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Boken kan enklast beställas på www Adlibris eller Bokus och där hittar man också bästa priset, 269 kr, skickas inom 1-2 vardagar, fri frakt för privatpersoner.

"Författaren Emelie Anttonen-Bøe diagnostiserades med typ 1-diabetes år 1993, vid nio års ålder. I sin bok berättar hon om den första sjukdomstiden, den krävande tonårstiden och hur det kan vara när man är gravid och har typ 1-diabetes.

Boken tar också upp diabulimi, även kallat insulinbantning, och den förklarar varför en ketoacidos är ett livshotande tillstånd, hur en hypoglykemi känns och mycket mer. Förhoppningen är att boken kan hjälpa till att sprida kunskap, ta knäcken på några fördomar och berätta historien om diabetes från ett annorlunda perspektiv. Förhoppningen är att boken kan hjälpa till att sprida kunskap, ta knäcken på några fördomar och berätta historien om diabetes från ett annorlunda perspektiv. Den tar upp vad som hände innan och när Banting och Best knäckte insulinets gåta, och den berättar även historien om lille Bertil - pojken som drabbades av diabetes år 1919 och som aldrig riktigt hann börja leva, innan sjukdomen tog hans liv. I den berättelsen finns även hans syster Ally, författarens gammelmormor, som också skulle drabbas av diabetes.
Den gamla tidens dieter förklaras och flera gästskribenter berättar om sina erfarenheter av till exempel olika följdsjukdomar.
Boken är inte bara nyttig för den som själv har typ 1-diabetes utan också för andra - familjen, vännen eller partnern som gärna vill förstå, men tycker att det är komplicerat. Eller till någon som helt enkelt vill lära sig mer om sjukdomen genom att läsa en bok som inte är "medicinskt tung", utan förhoppningsvis informativ, intressant och stundtals humoristisk.Flera experter medverkar och beskriver ett specifikt område, som till exempel när dietist Stig Mattsson berättar om kolhydraträkning eller när professor Johnny Ludvigsson berättar om forskning. Dr Isabelle Steineck informerar bland annat om hur man undviker hypoglykemier efter träningspasset, och professor Johan Jendle förklarar varför blodsockret tenderar att stiga i gryningen.
20 kr av varje sålt exemplar går oavkortat till Barndiabetesfonden."

Nyhetsinfo

www red DiabetologNytt