Annons

Frukt och grönsaker minskar risken för T2DM med 39 procent. Diab Care online April 3

Forskare vid Addenbrooke´s Hospital i Cambridge, UK, undersökte det möjliga sambandet i en framåtblickande studie med 3700 deltagare under 11 år.

Det verrkade som att det var grönsakerna ssom stod för den största skyddseffekten, medan enbart ett högt intag av frukt inte skyddade. 

Vidarefann forskarna att variationen av intag av frukt och grönsaker verkade spela en viktig roll. Den tredjedel som hade mest varierat intag av frukt och grönsaker hade 39 procent lägre risk att insjukna jämfört med den tredjedel som åt minst varierat. Detta gällde oberoende av andra faktorer som skulle kunna påverka resultatet, inklusive totalkonsumtion av frukt och grönt.

Nyhetsinfo

www red DiabetologNytt

DiabetologNytt

ndrdag

Senaste Diabetolognytt Online nu


omslag

MobilApp+

Visa hur man installerar en App i min iPhone
bara 5 klick att ha DagensDiabetes i din iPhone...

qr site_live
Nu kan du enkelt installera DagensDiabetes i din iPhone, iPod, iPad, Android, Windows Phone mm genom att scanna in vår QR Kod bild.

Placera din iPhones - Android - Tablet  kamera framför bilden här ovan och scanna in bilden. Följ iPhone instruktioner.

Har inte du en QR läsare? Installera här utan kostnad för Iphone.  Och här för Android